Kreskowa technika malowania twarzy na ikonach. Opracowała Iwona Jędrzejczyk

Kreskowa technika malowania twarzy na ikonach.

Przeważa tu światłocień nad linią (styl miękki) i można używać tłustej tempery (medium z dodatkiem oleju). Stosuje się naprzemian warstwy kryjące i laserunki (laserunki powodują jakby wtopienie warstwy kryjącej nałożonej w formie plamy dzięki czemu uzyskuje się gładkie przejścia między warstwami).

Etapy techniki kreskowe:

1. Cieniowanie kreseczkami zacienionych obszarów twarzy i pozostawienie nie zamalowanych świateł. Cieniuje się umbrą naturalną od ogółu do szczegółu. Najpierw bardzo delikatnie farbą mocno rozcieńczoną z medium maluje się zarysy cieni, a potem wzmacnia obszary najciemniejsze nakładając na nie kolejne coraz mniej rozcieńczone warstwy farby. Szczególnie podkreśla się linie esencjalne (najwyrazistsze tj. łuki brwiowe, górne powieki, źrenice, linię nosa od strony cienia i dół nosa z dziurkami, środkową linię ust).

2. Na umbrę naturalną kładziemy ochrę jasną (ugier jasny) laserunkiem na całą twarz lub gęstszy kryjący ugier dajemy na brzegi umbry naturalnej pozostawiając światła nie zamalowane.

3. Linie esencjalne poprawiamy umbrą paloną.

4. Na przejścia między umbrę naturalną i jasne części kładziemy żółć kadmową (początkowo wychodzi zielony).

5.W światłach dajemy kryjące plamy bieli cynkowej + odrobinę żółci kadmowej (cytrynowy). Brzegi plam wykańczamy laserunkiem z ochry jasnej tak aby uzyskać wtopienie brzegów świateł i gładkie przejścia między światłami i zaciemnieniem.

6. Cienie można uzupełnić (dopracowywać) umbrą naturalną a jeśli jest za mały kontrast wzmocnić laserunkiem z umbry palonej.

7. Policzki rumienimy ochrą czerwoną z żółcią kadmową.

8. Żółcienią kadmową z czerwienią kadmową (pomarańcz) wykańczamy cienie i podkreślamy obszary nad łukami brwiowymi, tęczówki.

Dodatkowe informacje:

- biel cynkowa i ochry są łagodne, a umbry, kadmy i biel tytanowa agresywne
- światło na twarz pada z góry
- powinna być widoczna kaskada cieni i rozjaśnień

Czoło (w świetle najjaśniejsze)

Oczodoły (w cieniu)

Kości policzkowe (w świetle)

Usta (w cieniu szczególnie górna warga)

Broda (w świetle)

Nos ma wychodzić z cienia

- mapa rozjaśnień (fajki)

- medium do tłustej tempery: żółtko + wino + olej lub werniks. Na 6 żółtek 1 lub 2 łyżeczki oleju. Żółtko miesza się z olejem (najlepiej lnianym lub z werniksem do farb olejnych) i powoli dolewa wino.
Przy medium z olejem kolory nie matowieją.